Australië II en Nieuw-Zeeland

Hoi Nederland!

Terwijl het bij jullie steeds heter wordt is het bij ons soms 13 en soms 0 graden en zitten we met dikke truien en verwarming in de camper. Jeej, we zijn in Nieuw-Zeeland aangekomen! Maar eerst nog een update over de laatste paar weken in Australië. Na onze tour op Fraser Island zijn we naar de Australia Zoo van Steve Irwin gegaan. We hadden er nogal veel van verwacht, maar niks kan tippen aan Blijdorp :P Overal werd een show van gemaakt met blèrende blonde wijven en mensen konden in de rij staan om een handje voer aan een olifant te geven of één keer een koala op een stokkie aan te raken. Eigenlijk waren de koala's wel heel erg lief en we hebben ook nog kangaroes gevoerd.

Hierna zijn we doorgereden naar Brisbane waar we vier nachten bij Ellen en Jelmer (die we in Maleisië hadden ontmoet) mochten logeren. Zij hebben een heel leuk huisje en we hadden zelfs een eigen kamer! We hebben het erg gezellig gehad en zijn eerst met ze naar een rugby wedstrijd van de Bronco's geweest. Tof om de knalroze, rondborstige cheerleaders te bekijken en Kar was nog nooit in zo'n groot stadion geweest. Na wat speluitleg van Jelmer, Gijs en Ellen begreep zij het ook en konden we mee juichen. De supporters zijn alleen eigenlijk wel nogal saai, dus schreeuwde Gijs maar steeds 'Schele' om het nog een beetje spannend te maken. Ze hebben wel keihard verloren :P Verder hebben we nog een sightseeing gedaan met de ferry, de World Press Photo tentoonstelling bezocht, gevist en vervolgens onze vangst 's avonds op de barbecue gelegd bij een rivier met uitzicht op de skyline. Ook hebben we nog een leuk feestje gehad bij Ellen en Jelmer thuis.

Onze volgende stop was Byron Bay, een hippieplaatsje dat in de zomer vast leuk is maar nu wat uitgestorven. We hebben een strandwandeling gemaakt en vanaf uitkijkpunten dolfijnen onder ons zien zwemmen. Via de Waterfall Way zijn de door de Huntervalley (een beroemde wijnregio) gereden. Echt een prachtige weg! En toen kwamen we aan in Sydney! We hebben de camper gedumpt en namen toen onze intrek in het Original Backpackers hostel. We hadden drie volle dagen om deze stad te bekijken en zijn de eerste dag met z'n tweeën op pad gegaan. We hebben onder andere de Skytower beklommen voor mooie uitzichten op de stad en de Harbour Bridge gezien. De volgende dag kwam toen Hannah (uit Karlijns jaarclub) het hostel binnenlopen! Het was echt heel leuk om elkaar te zien na acht maanden! Na wat hysterische oh's en ah's zijn we gaan lunchen in de zon op een trappetje bij het mooie Hyde Park. De rest van de twee dagen hebben we ook vooral heel veel bekeken. Darling Harbour, de Chinese wijk, het Sydney Aquarium (leuk met haaien en Dugongs (zeekoeien), het Opera House natuurlijk en de Harbour Bridge. Echt een gave stad. Ook zijn we nog met een ferry naar Manly aan de overkant van de baai gegaan, een strandplaatsje met veel surfers. Onze voeten waren niet meer gewend aan dichte schoenen alleen, dus dat was wel even pijnlijden :P En verder hebben we natuurlijk vooral veel bij gekletst en lekker gegeten, onder andere bij the Opium Den, een Thai met een beetje dubieuze naam (goeie tip Kaas!)

Vrijdagochtend moesten we toen al vroeg op om ons vliegtuig te halen naar Nieuw-Zeeland! We werden voor het eerst in tijden heel leuk uitgezwaaid door Han. De vlucht ging allemaal goed (behalve dan dat we gigantisch veel te veel bagage hadden en een soort bibliotheek in onze handbagage hadden) en toen kwamen we aan in een donkergrijs, stormachtig Nieuw-Zeeland. Anti-climax :P

Na een nacht in een relaxt hotelletje met een jacuzzi hebben we de volgende dag onze camper opgehaald. Deze keer een wat kleinere, beter handelbare van Jucy. Het is ook nog een hippe, dus Kar voelt zich ook geen tachtig meer. :P We hebben eerst in Auckland een beetje rondgekeken en essentiële dingen zoals een waterkoker, kaasschaaf, bergschoenen en een tosti-ijzer gekocht ;-) Toen zijn we van hot naar her gecrost in het Noorden. We zijn onder andere gestopt bij een spa complex waar je in heetwaterbronnen kan zwemmen. Heel relaxed en vooral warm nadat je in je bikini door de vrieskou moest rennen. We hebben nog een steile wandeling gemaakt, allerlei look-outs en stranden bekeken en kwamen toen aan in de Bay of Plenty. Hier hebben we een boottocht gedaan door de baai om dolfijnen en walvissen te spotten. De baai was echt heel mooi, een soort Halong Bay in Vietnam maar dan wat groener. Het was ook echt stralend weer! Eindelijk! We zagen al snel dolfijnen en hoewel we die al veel hebben gezien was het weer echt geweldig. Deze keer waren het echt grote dolfijnen (flippers zeg maar) en ze zwommen echt onder de boot door en sprongen vlak naast de boot! Helaas geen walvis te bekennen (weer niet!) maar dat komt nog wel.

De volgende stop was Ninety Mile Beach, een heel groot strand met duinen waar je in de zomer vanaf kan sandsurfen (nu dus niet het geval :P) Wel echt een indrukwekkend strand weer, dus we hebben een beetje rondgelopen. Hierna zijn we doorgereden naar het noordelijkste puntje van het Noordereiland: Cape Reinga. Dit is de plek waar de Tasmaanse zee en de grote oceaan samenkomen en het heeft een nogal symbolische waarde voor de Maori's. De vuurtoren was niet heel interessant maar het uitzicht echt geweldig en heel bijzonder om al dat water bij elkaar te zien komen! Om er te komen moesten we wel met ons campertje met Kar achter het stuur de berg op over een modderpad en dat heeft hij net gered :P Hierna zijn we in één ruk doorgereden naar het Waipoua Kauri Forest, het bos waar een van de grootste bomen van de wereld te vinden zijn, Kauri's. Na een nachtje kou lijden, omdat we geen stroom hadden midden in het bos waar we stonden, zijn we ze gaan bekijken en alles wat ik erover kan zeggen is dat ze inderdaad heel groot zijn. En best mooi ook. Nu zijn we in Matakohe, een klein plaatsje ongeveer 100 km te noorden van Auckland en hebben we lekker een dag gerelaxt. Morgen gaat de reis naar het zuiden van Auckland, richting de warmwater bronnen, modderbaden en geisers van Rotorua.

We vinden het in ieder geval een prachtig land! De natuur is heel erg divers en alleen het rondrijden met de camper is al erg gaaf dus. Meren, stranden, heide, heuvels en bergen, dus het lijkt soms alsof we echt in de Lord of the Rings film terecht zijn gekomen. Het weer is wel heel onvoorspelbaar. We hebben heel veel regen gehad en waarschijnlijk ook temperaturen onder nul. Maar de laatste paar dagen is het heerlijk wintersportweer: strakblauwe lucht en koud! We hebben dus weer lekker gewandeld en zitten snel in de zon als hij doorbreekt. De komende maand (nog precies een maand en dan zijn we weer thuis!) staan er nog een hoop leuke dingen op de planning: een gletsjertocht, een vulkanenwandeling, walvissen spotten en skiën, want we hebben een gratis skipas gekregen! Maar het is altijd even afwachten of het weer het toelaat...

Jullie hebben inmiddels ook alweer bijna vakantie! Hou vol!

Tot snel! Kus Gijs en Kar

Jel

Lieverds, veel skie plezier! Zo grappig, ik ben hier mijn zomervakantie aan het boeken (Zuid-Frankrijk met Lau) en jullie hopen dat de sneeuw snel zal vallen!
Let goed op, misschien kom je Schmiegel uit de Lord of the Rings nog wel tegen ;)
Have fun en nu kunnen we wel zeggen, tot heel snel! xx

kaas

Haaa lieverds!
klinkt bekend dat slechte weer in nz ;) Maar dat mag de pret niet drukken toch? het is echt een prachtig land!! maar het zuiden wordt pas eeecht mooi haha :):)
dus nog heel veel moois voor jullie en ik heb al goed weer voor jullie besteld :)
Tot snel amigos!
p.s.: bedankt voor je mailtje kar!

Nina

He Gijs en Kar,
Heel veel plezier nog de laatste maand in NZ.. de laatste maand van jullie reis!
xxx en tot snel!

marijke

Lieve Kar,
Alvast heel hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag morgen!
Ik weet niet wanneer je dit kunt lezen, dus mail ik nu maar vast.
Dikke kus, ook voor Gijs.
Wat heerlijk om jullie verhalen over NZland te lezen!
Kan ik vast in de stemming komen..........
Kus,
Marijke en Wim

Hans

Karlijn,
van mij ook een dikke kus voor je verjaardag ... de verhaaltjes en foto's zijn eerder deze week weer naar Meppel doorgestuurd, en worden daar ook met veel plezier gelezen en bekeken!

JW

Oh my gawd, laatste maand alweer! Tijd gaat hert.

Misschien moeten jullie gewoon nog een maand toeren door Nederland! Kom je nog es wat nieuws tegen :P

Nog gefeliciteerd trouwens! Had nog een kaart gestuurd naar de ambassade in Australië, jammer dat jullie al in NZ zijn.

Anyway, geniet er lekker nog van! Tot binnenkort