Australië!!

Queensland, Australië!

Hai allemaal! Hoog tijd voor een berichtje vanuit Oz, zoals iedereen het hier heel cool noemt! Het bevalt ons prima hier 'down under'! Onze aankomst was een soort van cultuurshock en daar zijn we nog steeds niet helemaal overheen. Alles was ontzettend strak geregeld, zelfs onze bergschoenen werden gecontroleerd op rare organismes en alle verkeersborden waarschuwen je dat je de rit vooral moet overleven (met teksten als Survive This Drive, Rest or R.I.P). En vooral vinden we alles knetterduur! Dat is echt even omschakelen...Verder is het raar om alleen maar blanke mensen te zien :P We merkten ook gelijk dat de mensen hier ook écht zo relaxed zijn als iedereen ons deed geloven. Het eerste gesprek dat we hoorden tussen twee Australische piloten ging zo: 'Hey chief, how's ye day goin'? ... 'Yeah, ye know!' En dat was 'm dan.

Het land zelf is trouwens prachtig. Het is (natuurlijk) nogal uitgestrekt met lange wegen door de bergen of langs de kust. Onze tochten met de camper alleen zijn dus echt al mooi. De steden vallen ons tot nu toe alleen zwaar tegen: het lijkt wel Sim city hier! Alles is nieuwbouw en in keurig rechte blokken neergeknald. De Mac, malls en veel parkeerplaatsen domineren. Het is hier in ieder geval duidelijk weer een Westers land en dat bevalt ons goed, al raakt het ons allemaal wel veel minder dan de chaos in Azië. Het lijkt een stuk meer op Nederland en dat maakt het ook wel een beetje gewoon.

We hebben nu al meer dan 2000 kilometer afgelegd met onze camper. Die camper is trouwens echt een unit en van het model burgertrut. Hij is erg wit en groot, niks hips aan eigenlijk, maar hij is wel heel relaxed en comfortabel! We hebben zelfs een dvd-speler :P We hebben veel regen gehad, dus toen was het wel erg lekker dat je gewoon binnen kon zitten.

Na Cairns, waar we de camper hebben opgehaald hebben we eerst pasta en rijst ingeslagen bij een grote supermarkt. We vonden het zelfs al leuk om boodschappen te doen :P Daarna zijn we naar het Noorden gereden. We hebben onze eerste avond aan het strand gestaan onder palmbomen en daar lekker hutspot met gehaktballen gekookt :P De volgende dag reden we verder langs hele mooie stranden naar Cape Tribulation, Gijs achter het stuur en Kar op de kaart. Cape Trib is een plaatsje in het regenwoud en de bomen groeien door tot aan het strand. Erg bijzonder en ook weer heel mooi oerwoud! Dat hadden we eigenlijk niet meer verwacht na Azië. We moesten om er te komen met een veerboot een rivier met krokodillen oversteken. Het is dus al best een afgelegen plek. Hier stonden we op een camping ook weer aan een heel mooi strand. Hier zijn we met een catamaran het Great Barrier Reef opgegaan. Het was onwijs koud en slecht weer, maar toen we op zee waren brak het open en werd het prachtig. Hoewel we eigenlijk niet veel van het rif hier hadden verwacht was het echt heel erg mooi! We hebben de hele dag in het water gelegen en gesnorkeld. Het koraal is prachtig en heel anders dan in Azië, en we hebben weer schildpadden én een haai gespot. De onderwater foto's zijn helaas niet digitaal, dus die volgen nog.

Na Cabe Trib zijn we terug gereden naar de Atherton Tablelands. Dit is een heel mooi gebied met heuvels en veel watervallen, een beetje a la de Ardennen. Hier hebben we drie dagen rondgereden en steeds gestopt bij watervallen, wandelingen en uitkijkpunten. Er waren veel gratis kampeerplekken dus dat was relaxed. Het regende wel onwijs maar het was juist wel mooi omdat er mist boven de bergen hing enzo. We zijn ook gestopt bij een soort grand canyon met allemaal grote rotsen de zogenaamde Granite Gorge. Hier konden we wallabies (een soort mini kangaroes) voeren en we zijn door de canyon gaan lopen. Bijzonder landschap!

Na een nachtje gratis slapen aan een mooi strand kwamen we aan in Airlie Beach, een backpackers plaats waar je cruises kan doen naar tropische eilanden. Er is een groot zwembad naast het strand, midden in de stad waar iedereen rondhangt dus dat hebben wij ook maar gedaan :) Onze camping werd gedomineerd door allerlei gele kakatoes die ons eten kwamen pikken. Wel exotisch. We hebben alleen geen cruise meer gedaan omdat het niet te betalen is en we na de gili's niet heel veel mooiere eilanden meer verwachtten. We zijn verwend :P

Hierna zijn we in één ruk doorgereden naar Agnes Water. Dit plaatsje is niet heel bijzonder als je niet kan surfen, maar je kan hier meedoen met de Scooteroo, een motortocht waar we van hadden gehoord dat het hilarisch was. En dat was het ook! We waren met zo'n 50 man en iedereen kreeg een leren jas en een helm met vlammen. Vervolgens reden we op een soort scooters die op Harley's lijken (met zo'n hoog stuur) 60 kilometer door de omgeving met z'n allen in een grote slinger. Het zag er echt niet uit maar het was wel echt lachen. Onderweg zagen we nog voor het eerst levende kangaroes. Tot nu toe zagen we ze alleen onthoofd (en dus dood) langs de kant van de weg liggen. We gingen nog met z'n allen zonsondergang kijken, aardappelpartjes met vette saus eten en toen weer terug cruisen.

Hierna zijn we naar Hervey Bay gereden, waar je tours naar Fraser Island kan regelen. Dat is een groot zandeiland vlak voor de kust waar je alleen met een 4x4 Jeep kan rijden. We hadden geen tijd voor een driedaagse tocht waarin je zelf rijdt, dus we hebben uiteindelijk besloten met een tweedaagse tour mee te gaan. We hadden een leuke groep en hebben twee dagen alleen maar mooie dingen gezien. We reden de hele tijd met een 4x4 vrachtwagen/bus over heel mooi strand en zandwegen vol kuilen. A la Dakar met 90km/h. We zijn naar een paar erg mooie meren geweest, waaronder Lake McKenzie, het meest blauwe en doorzichtigste meer dat we ooit hebben gezien. Ook hebben we nog gezwommen bij de champagne pools, een soort baden die gevormd zijn door rotsen waar steeds zeewater in loopt. Verder hebben we nog over zandduinen en door regenwoud gelopen, mooie uitkijkpunten bezocht en bij een scheepswrak dat op het strand ligt gekeken. We zagen ook nog twee walvissen en een rog vanaf het strand en op de ferry werden we nog gevolgd door een groep dolfijnen! Het was ook echt prachtig weer de hele tijd, perfect dus.

En nu zitten we na een heerlijke zelfgebakken kangaroe (!!) steak -echt een aanrader- in de camper. Het is eigenlijk erg koud 's avonds dus zitten we binnen en slapen we met truien aan :P Dat is dan weer even iets minder, maar overdag is het erg mooi. Morgen gaan we naar de Australia Zoo en dan naar Brisbane. Daar gaan we logeren bij Ellen en Jelmer die we in Maleisië hebben ontmoet en misschien nog naar een rugby wedstrijd! Vet! Alleen zit dat hele team nu in quarantaine omdat er één Mexicaanse griep heeft ...

Nog een hoop leuke dingen dus! Al gaat de tijd nu wel heel erg snel en lijkt het alsof we alweer bijna naar huis gaan! Daar beginnen we nu ook langzaam wel weer erg zin in te krijgen. Hoe is het daar bij jullie?

Liefs! Kus Kar en Gijs

Rens

Haaa lieverds!
Wat een heerlijke afleiding tijdens mijn studybreak!
Kennelijk gaan jullie je ook naar je model burgertrut camper gedragen....zelfgemaakte hutspot en gehaktballen?! hihi wie had dat ooit gedacht! ;)
Jullie zien er retegoed uit! Houden zo! Geniet van al het moois!
Liefs

Myrte

G'day Mates!

Wat leuk om jullie verhaaltje over Oz te lezen :) Zelf bevind ik me nu in Darwin en ben net terug van een tour door de Outback, was echt geweldig!
Helaas moet ik over een week al naar huis...

Kuskus Myrte

Nix

Een leuk verhaal voor het laatste uurtje vandaag:) Ben blij dat alles weer goed gaat. Veel plezier in Brisbane!

Floor

He Kassie en Gijs!

Lachen verhaal! Vooral de bikers rit klonk hilarisch. Ik zit me een beetje te vervelen op stage dus heb me kostelijk vermaakt met de foto's!
Bij terugkomst lid worden van de Hells Angels?
De andere foto's zien er trouwens echt super mooi uit, met die luchten allemaal! Talentje Kar!
De tijd gaat inderdaad snel.. Maar maak er nog een mooie tijd van in Aussie en dan op naar Nieuw Zeeland?
Liefs, Floor

han

Nog 1 weekje en dan gaan we meeten in Sydney! Oh yeah! Ga jullie reisverhalen goed lezen, want ben daar zelf ook over een maandje: fijn als mensen dat eerst voor je doen en uitzoeken wat leuk is :)
Geniet van jullie laatste daagjes in de camper! Ik ga morgen weer kinderen ter wereld brengen! Liefs

Manouk

Was al een tijdje niet meer op jullie site geweest, maar leuk om alle verhalen te lezen :-)! Geniet er nog van! Hier druk met co-schap chirurgie! Kus!!