Gili's en laatste stukje Azië

En dan onze laatste update uit Azië! Officieel niet vanaf de Gili's want op dit moment zitten we aan het zwembad in Kuta te wachten tot het tijd is naar het vliegveld te gaan. Vanavond vliegen we namelijk na een half jaar Azië naar Australië!

Cool

We hebben nog twee hele relaxte weken gehad op de Gili eilanden bij Lombok. We hebben eerst op Gili Meno, de kleinste, gezeten en dat voelde als een onbewoond eiland. Geen auto's, brommers en lawaai, alleen krekels, loslopende kippen en paardenkarren. En het was echt prachtig! Het water was niet normaal blauw, het strand nogal wit en als je wilde eten nam je plaats in een hutje op kussens. Na zes nachten werd dat alleen wel erg stil, dus zijn we nog verhuisd naar Gili Air, een iets drukker eiland, maar wel minder mooi dan Meno. Op beide eilanden hebben we vooral heel weinig gedaan. We hadden leuke bungalowtjes met hangmatten en hebben boeken gelezen en Australë voorbereid. Verder lekker verse vis (barracuda enzo) gegeten bij allerlei verschillende cafés, een rondje rond de eilanden gelopen en vooral uren en uren gesnorkeld. Want dat was echt heel erg tof! Op Meno hebben we wel tien zeeschildpadden van heel dichtbij gezien en het koraal is echt prachtig. Zo veel kleuren en vormen en ook veel soorten vissen natuurlijk. Niet meer gedoken alleen, omdat we dan Australië niet overleven

Tongue out

Al met al was het een perfecte afsluiting van Azië! We hebben nu ook wel heel erg zin om weer naar de Westerse wereld te gaan. Weer zelf kunnen koken, je verstaanbaar kunnen maken en weer een huis hebben (al is het dan een rijdend geval) zijn vooral dingen die we graag willen.

Maar goed, wat vonden we nou eigenlijk van Azië als we terugkijken? Tijd voor een lijstje met de diepstepunten a la 'ik heb nu bijenlarven in m'n mond' en de hoogstepunten in de trant van je haar wassen op vijftig meter hoogte. Komt 'ie!

In totaal hebben we in 59 verschillende hotels/guesthouses/bunaglows/slaaptreinen en nachtbussen geslapen.

De leukste guesthouses waren:

• De boomhut in Laos tijdens de gibboon experience
  • Sam's guesthouse in Bukit Lawang (Indonesië) omdat we orang oetans konden zien vanaf het balkon
  • Setia Kawan in Yogjakarta omdat het zo kunstzinnig was
  • Ida's Homestay in Candidasa, Bali. Gewoon erg lief en ook nog comfortabel
  • De Lovina Villa natuurlijk :P

Favoriete landen:

• Laos, Cambodja en Indonesië

Stomste land:

• Vietnam. Prachtig, maar onaardige mensen verpesten een hoop.

Mooiste eiland:

• Gili Meno

Beste vakantieland:

• Maleisië omdat het makkelijk reizen is, heel divers, goed eten, mooie eilanden én jungle.

Warmst:

• we hebben het het heetst gehad in Thailand (omdat we moesten wennen) en in de bus, Cambodja bij Angkor Wat en Indonesië in het algemeen :P

Koudst:

• het koudst was het in het Noorden van Laos, op de vulkaan op Sumatra of de ferry van Maleisië naar Sumatra :P

Lekkerste eten:

• Thailand (vooral de curries en de straattentjes) en Indonesië (vooral Padang eten en sambal :P)

Smerigste eten:

• Cambodjaans. Bijenlarven in een honingraat met stip op één, maar kippenknieën, varkensoren met haar, gehaktballetjes met botten of ingewanden op de tweede plaats.

We hebben het heetst gegeten in:

• Laos (toen aten we hele chilipepers als snack) en Indonesië natuurlijk.

Leukste stad:

• volgens Kar Louang Prabang in Laos, volgens Gijs Kuala Lumpur.

Ergste busreis:

• de zeventien uur durende nachtbus naar Bukkittingii óf smelten in een bus omdat de airco kapot is en de ramen niet open kunnen in Thailand.

Leukste reis:

• alle motortochten! Met name de tocht van Candidasa naar Amed met Daan, Nik en Juul was erg mooi.

De slechtste wegen:

• in Cambodja (vooral het Oosten) en Sumatra was ook echt killing. De beste wegen waren in Maleisië, sowieso het modernste land.

Mooiste jungle:

• bij de gibbon experience in Laos of Bukit Lawang in Indonesië.

Mooiste landschappen:

• theeplantages in Maleisië, rijstterrassen op Bali, de vulkaan op Sumatra, de bergen en rivieren bij Muang Ngoi in Laos, tropische eilanden in Indonesië en Halong Bay in Viëtnam.

Mooiste duik:

• het scheepswrak bij de Perhentian Islands in Maleisië.

Mooiste snorkelplek:

• de gili's!

Wat we gaan missen:

• eten!, geuren (soms ook niet), vrouwen in sarong, bananenbomen, rondlopende zwijnen, de relaxedheid, dat alles goedkoop/te betalen is, markten met kruiden, rijstvelden, motortochten, zwaaiende kiddo's, de offers overal.

Wat we niet gaan missen:

• gerochel altijd en overal (bv in het gangpad van de bus), kakkerlakken en andere huisdieren, de stroom motoren en chaos in het verkeer, het bussysteem (of gebrek aan een systeem), het zoeken van een hostel met 15-20 kilo bagage op je rug. En vooral het verkoopgedoe: Transport? Taxi? Tuktuk? Hé Boss! Hi Daaarling! Kijken kijken niet kopen, special price for you my friend! Massaaaaage?

Nou, dat was 'm dan. Op naar het Westen!

Laughing

Veel plezier met Pinksteren!

Liefs Kar en Gijs

han

Lieve kar en gijs!
Mooie samenvatting kan je geven van 6 maanden reizen..haha, lekker duidelijk, die slaan we op voor latere reizen naar het Oosten! De foto's zagen er werkelijk fantastisch uit, kunnen we daar niet gaan chillen met de LEF-lustrumreis?? Heel veel plezier in Australie: over 2 weekjes ben ik er ook..JIHAAAAAAA!!!!
liefs!

Jel

Mén, wat hebben jullie veel gedaan als je het zo terug leest. Leuk, jullie kleine opsomming!
Ben blij dat jullie naar het Westen gaan, kan die jaloers-makende foto's niet meer aan.. :)
Heel veel plezier komende weken!! x

Ytske

Hoi Gijs en Kar.

Wat een leuk overzicht van jullie reis tot nu toe, en ik heb een uitgebreide indruk gekregen van Azie.
Fijn om weer bekenden te zien en Nederlands te praten, daar waren jullie wel aan toe he.
Nog heel veel plezier in Australie en blijf vooral veel foto's maken en verhalen schrijven, want het is leuk om alles mee te beleven.
Veel liefs en groetjes Ytske.